efixhost 

تیر 6, 1398

بررسی تفاوت‎های درایو حالت جامد (SSD) با درایو دیسک سخت (HDD)

امروزه، دستگاه‎ها و تجهیزات تکنولوژیکی عضو لاینفکی از زندگی روزانه‎ی ما بوده و همه‎ی ما به شدت به این دستگاه‎ها وابسته هستیم. جالب این جا است که تجهیزات مذکور، هر ساله دچار تحولات شگرفی شده و روز به روز کوچک‎تر و در عین حال، قدرتمندتر می‎گردند. با این حال، قادر هستند که فایل‎ها، برنامه‎های کابردی و اطلاعات بی‎شماری را در خود ذخیره نمایند. چنین امری تنها در سایه‎ی فناوری‎های موجود و موثر در زمینه‎ی ذخیره سازی امکان پذیر است. برای دستیابی به چنین هدفی،  دنیای فناوری ذخیره سازی دو گزینه‎ی اصلی را در پیش روی شما قرار می‎دهد: درایوهای SSD و HDD.

تفاوت‎های موجود در عملکرد درایو حالت جامد (SSD) و درایو دیسک سخت (HDD) و مزایای نسبی هریک، معمولاً توجه مصرف کنندگان عادی را به خود معطوف نمی‎کند. تلاش خواهیم کرد تا در این مطلب تفاوت‎های میان SSD و HDD را بررسی نموده و به شما کمک کنیم تا گزینه‎ی مناسب را انتخاب کنید.

درایو حالت جامد (SSD) چیست؟

درایو حالت جامد یک فناوری نسبتاً جدید است که از تراشه‎ی حافظه برای ذخیره‎ی اطلاعات استفاده می‎کند. این فناوری درست مشابه درایوهای فلش، اما در مقیاس بزرگ‎تر عمل می‎کند. به طور خاص می‎توان گفت که این درایوها از تراشه‎های حافظه‎ی NAND تشکیل شده و تعدادی سلول حافظه را در خود دارند. سلول‎های حافظه در سه نوع گوناگون طبقه بندی می‎گردند:

سلول‎های تک سطحی (SLC)
سلول‎های چند سطحی (MLC)
سلول‎های سه سطحی (TLC)

سلول‎های تک سطحی (SLC) تنها می‎توانند دو بیت (صفر یا یک) اطلاعات را در خود نگه داری نمایند. این به معنای سطح بالاتری از دقت و هزینه‎های بیش‎تر است. سلول‎های چند سطحی (MLC) در هر سلول خود دو بیت اطلاعات را نگه داری می‎کنند. این مقدار در سلول‎های سه سطحی (TLC) معادل سه بیت است. وجود هر بیت اضافی به منزله‎ی مبادله‎ی دقیق‎تر و سریع‎تر اطلاعات بوده و از طرف دیگر، نمایان‎گر صرفه‎ی اقتصادی بیش‎تر است.

پیشرفت مداوم فناوری، این امکان را فراهم نموده تا SSDها بتوانند تراشه‎های NAND و سلول‎های حافظه‎ی بیش‎تری را نگه داری نمایند. به این ترتیب، ظرفیت و توان ذخیره سازی آن‎ها افزایش یافته و هزینه‎ها کاهش خواهند یافت.

در حال حاضر، بسیاری از مدل‎های جدید کامپیوترها دارای سخت افزار SSD و هارد درایو خارجی (external) هستند. به این ترتیب، کاربرد درایوهای SSD دائماً رو به افزایش بوده و دسترسی به آن‎ها روز به روز ساده‎تر می‎گردد.

مزایای SSD

سریع است.

از آن جا که درایوهای SSD دارای قطعات متحرک کم‎تری هستند، کارآمدتر بوده و در نهایت، سرعت عملکرد بالاتری دارند. سرعت بیش‎تر رایانه یا دستگاه‎های دیگری که به آن‎ها وابسته هستید، زندگی روزانه‎ی شما را به شکل قابل توجهی تغییر داده و ساده‎تر خواهد کرد.

بی سر و صدا است.

همان طور که قبلاً گفته شد، درایوهای SSD دارای قطعات کم‎تری بوده و همین موضوع موجب می‎شود که بدون ایجاد سر و صدای مزاحم عمل کنند.

قابل اعتماد است.

وجود قطعات کم‎تر به این معنا است که احتمال خراب شدن یا از بین رفتن قطعات نیز به مراتب کم‎تر خواهد بود. درایوهای SSD می‎توانند سالیان سال بدون نیاز به تعمیر، کار خود را انجام دهند.

انرژی کم‎تری مصرف می‎کند.

بازده بیش‎تر درایوهای SSD در مقایسه با HDD به معنای آن است که انرژی کم‎تری مصرف می‎کنند. یعنی، قدرت باتری رایانه‎ی شما دوام طولانی‎تری داشته و بهای برق مصرفی آن به مراتب کم‎تر خواهد بود.

سبک و قابل حمل است.

این ویژگی، خصوصاً برای لپ‎تاپ‎ها یا سایر تجهیزات قابل حملی که مجهز به درایو SSD هستند یک مزیت محسوب می‎شود.

تطبیق پذیر است.

امکان استفاده از سلول‎های گوناگون حافظه، تعداد متنوع تراشه‎ها و روش‎های مختلف طراحی در ساخت درایوهای SSD، در انتخاب شکل و ابعاد این درایوها گزینه‎های متفاوتی را پیش روی شما خواهد گذاشت. بنابراین، جایگزین کردن درایو رایانه‎ی شما مستلزم آن است که با در نظر گرفتن کلیه‎ی مشخصات بهترین گزینه را انتخاب نمائید.

معایب SSD

قیمت بالایی دارد.

قیمت بالاتر SSD در مقایسه با HDD بزرگ‎ترین نقطه‎ی ضعف آن به شمار می‎آید. فناوری، هر ساله به سمت صرفه‎ی بیش‎تر اقتصادی حرکت می‎کند. با این حال، هنوز هم درایوهای SSD بسیار گران قیمت‎تر از درایوهای HDD هستند. در ضمن، SSDهایی که عملکرد بهتری داشته و دارای فضای بیش‎تری برای ذخیره سازی هستند از قیمت بالاتری هم برخوردارند.

اغلب، ظرفیت کم‎تری دارند.

بهتر است توجه داشته باشید که ظرفیت ذخیره سازی با هزینه نسبت مستقیم دارد. یعنی، هر چه فایل‎ها و اطلاعات بیش‎تری را بخواهید ذخیره کنید، ناچارید بهای بیش‎تری بپردازید. چرا که، لازم است از درایوی استفاده کنید که فضای کافی داشته باشد.

در برخی موارد با مشکل عدم سازگاری مواجه خواهید شد.

اگر رایانه‎ی شما دارای درایو HDD بوده و در فکر تعویض آن هستید، بهتر است توجه داشته باشید که احتمال دارد درایو SSD با رایانه‎ی شما سازگار نباشد. البته، امروزه، بسیاری از کامپیوترهایی که دارای درایو HDD هستند به شکلی طراحی می‎شوند که با هر دو نوع درایو سازگاری داشته باشند. اما، ممکن است رایانه‎های قدیمی‎تر یا انواع ارزان‎تر کامپیوترها تنها با HDD سازگار باشند. بنابراین، لازم است هنگام تعویض درایو، این موضوع را در نظر داشته و از مطابقت سیستم اطمینان یابید.

درایو دیسک سخت (HDD) چیست؟

درایو دیسک سخت که در برخی موارد به اختصار آن را هارد درایو می‎نامند، دستگاهی برای ذخیره سازی اطلاعات بر روی دیسک‎های چرخان مغناطیسی است. فناوری هارد درایو عبارت از بازویی با یک سر است که روی دیسک‎ها شناور بوده و با ایجاد شیارهای بسیار ریزی بر روی دیسک، اصطلاحاً اطلاعات را می‎نویسد. سپس، در صورت لزوم می‎تواند اطلاعات را خوانده و بازیابی کند.

مزایای HDD

مقرون به صرفه است.

در مقایسه با درایوهای SSD، درایوهای HDD از قیمت به مراتب پائین‎تری برخوردار هستند. البته، با گذشت زمان و پیشرفت فناوری SSD این تفاوت قیمت اندک‎تر می‎شود. با این حال، هنوز هم آن قدر هست که به عنوان یک مزیت تلقی گردد.

برای ذخیره سازی با ظرفیت بالا مناسب‎تر هستند.

 اگر در زمره‎ی افرادی هستید که لازم است فایل‎ها، رسانه‎ها و اپلیکیشن‎های بسیار زیادی را ذخیره کنید، درایوهای HDD برای مدیریت مقادیر بالای ذخیره سازی شما گزینه‎ای مقرون به صرفه به حساب می‎آید. درایوهای HDD می‎توانند در لپ‎تاپ‎ها تا دو ترابایت و در کامپیوترهای شخصی تا ۱۰ ترابایت ارتقاء یابند.

فناوری HDD امتحان خودش را پس داده است.

هر دو فناوری مذکور مدتی است که مورد استفاده قرار می‎گیرند، با این حال، فناوری HDD اندکی قدیمی‎تر است. قدیمی‎تر بودن یک فناوری به این معنا است که شرکت‎ها زمان بیش‎تری را برای بهبود و بر طرف کردن مشکلات آن سپری نموده‎اند.

معایب HDD

در مقایسه با SSD سرعت کم‎تری دارد.

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، فناوری HDD بازده کم‎تری دارد. برای کاربران، این موضوع به معنای سرعت عملکرد پائین‎تر است. یعنی، لازم است برای بارگذاری، ایجاد فایل‎های پشتیبان و انتقال فایل‎ها زمان بیش‎تری را صرف نمائید.

احتمال آسیب پذیری بیش‎تری دارد.

با توجه به تعدد قطعات متحرک، احتمال تخریب قطعات HDD نیز افزایش می‎یابد. بنابراین، در مجموع می‎توان گفت، درایوهای HDD در مقایسه با SSD از طول عمر کم‎تری برخوردار بوده و احتمال بیش‎تری وجود دارد که نیاز به تعمیر پیدا کنند.

بررسی کاربرد روش‎های ذخیره سازی گوناگون

رایانه‎ها

کلیه‎ی رایانه‎ها برای ذخیره‎ی سیستم عامل، اپلیکیشن‎ها و فایل‎های گوناگون کاربران به تجهیزات ویژه‎ی ذخیره سازی نیازمند هستند. کامپیوترهای کنونی در هر دو مدل سازگار با HDD یا SSD ارائه می‎گردند.

درایوهای سخت خارجی (External Hard Drives)

هارد درایوهای خارجی برای مواردی از قبیل، ایجاد فایل‎های پشتیبان و ذخیره‎ی فایل‎هایی که به دلایل مختلف تمایلی به نگه داری آن‎ها در کامپیوتر خود ندارید مورد استفاده قرار می‎گیرند. شما می‎توانید بازی‎ها، فیلم‎ها یا سایر فایل‎های حجیم خود را در این نوع هارد درایوها ذخیره نمائید.

درایوهای سخت خارجی در هر دو مدل SSD و HDD موجود بوده و این شما هستید که با توجه به نیازها و امکانات ویژه‎ای که پیش‎تر ذکر شد، یکی از آن‎ها را انتخاب می‎کنید.

سرورهای میزبانی وب

در هنگام انتخاب میزبانی وب مناسب، خصوصاً اگر بر روی میزبانی سرور اختصاصی سرمایه گذاری می‎کنید، لازم است تا یکی از انواع درایوهای HDD یا SSD را برگزینید. برخی از ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب به شما اجازه می‎دهند تا با توجه به برنامه‎ی مورد نظر، نوع درایو خود را انتخاب نمائید.

شرکت efixhost با ارائه‎ راه‎کارهای مناسب و پشتیبانی به موقع و تاثیر گذار می‎تواند همراه خوبی برای شما بوده و زمینه ساز دستیابی به خواسته‎ها و برآورده کردن نیازهای شما در ارتباط با میزبانی وب باشد.

efixhost